David Löw Beer
(How) should prices be adjusted to reflect the environmental harm of products?
Teacher trainees’ understanding of an eco-economic phenomenon
Zusammenfassung
Das Modell der externen Effekte ist zentraler Bestandteil der Umweltökonomie und wird in einer Reihe von Curricula bzw. Kompetenzmodellen in der ökonomischen Bildung aufgegriffen. In diesem Aufsatz wird untersucht, welche unterschiedlichen Konzepte angehende Lehrkräfte nutzen, wenn sie mit praktischen Problemen konfrontiert werden, die mithilfe des Modells der externen Effekte bewältigt werden können. Um dies zu untersuchen, sind 16 Gruppendiskussionen mit 69 Studierenden der ökonomischen Bildung in Oldenburg und Landau durchgeführt worden. Dabei wurde der phänomenographische Ansatz sowie die dokumentarische Methode zur Datenerhebung und -auswertung genutzt. Es wurden fünf unterschiedliche Konzepte gefunden. Diese werden mit anderen Forschungsergebnissen zu Präkonzepten in der ökonomischen Bildung und dem umweltökonomischen Ansatz verglichen und es werden Vorschläge für die Aus- und Weiterbildung (von Lehrkräften) gemacht.
Abstract
The concept of external effects lies at the heart of environmental economics. Several curricula or educational standards in Germany and the US include the concept as learning objectives in economics courses in schools. This paper researches which conceptions teacher trainees in economics use to deal with real-world problems, which could be handled with the externality concept. Do they use an economic approach or what other solutions might they see as (ecologically) fair? To research these issues, I have conducted 16 group discussions with 69 teacher trainees in two German universities (Oldenburg and Landau). For data collection and analysis, the phenomenographic approach and the documentary method are used. I discover five different conceptions and compare them to other research on preconceptions in economic education and to the environmental economics approach. Based on students´ preconceptions, I suggest and discuss a learning path for teacher training.
Löw Beer, David (2016): (How) should prices be adjusted to reflect the environmental harm of products? - Teacher trainees’ understanding of an eco-economic phenomenon. In: Zeitschrift für ökonomische Bildung, Ausgabe 5, 50-71.
Direktlink zum Artikel: http://www.zfoeb.de/2016_5/2016-5_loew_beer_students_understanding.pdf